Implementarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) (“GDPR” sau “Regulamentul”) este obligatorie din data de 25.05.2018 pentru societățile care prelucrează date cu caracter personal și au sediul, atât pe teritoriul Uniunii Europene, cât și în afara Uniunii, dacă prelucrarea datelor cu caracter personal este în legătură cu oferirea de bunuri sau servicii unor persoane vizate în Uniune sau monitorizarea comportamentului acestora în cadrul Uniunii. Astfel, aceste societăți care prelucrează date cu caracter personal vor fi obligate să se conformeze regulilor prevăzute de GDPR, în caz contrar, fiind supuse unor sancțiuni care ajung până la 20.000.000 EUR sau 4% din cifra de afaceri anuala globala a societății, aplicându-se cea mai mare penalitate dintre cele două1.
Deși volumul de informații cu privire la Regulament poate părea covârșitor, trasarea unor linii directoare sau pași de familiarizare, cum sunt denumiți mai jos, are rolul de a clarifica cerințele legale și de a permite inițierea unei aplicări coerente a Regulamentului. Scurta trecere în revistă a GDPR se va axa pe sublinierea principiilor prelucrării datelor cu caracter personal, evidențierea actorului principal în aplicarea principiilor Regulamentului, descrierea acțiunii de audit a datelor, enumerarea instrumentelor ce demonstrează conformitatea prelucrării cu prevederile Regulamentului, punctarea drepturilor persoanei vizate și a obligațiilor operatorului, și, nu în ultimul rând, prezentarea modului în care se poate angaja răsp of the GDPRea operatorului.
PASUL NR. 1. Primul pas în familiarizarea cu GDPR constă în prezentarea principiilor legate de prelucrarea datelor cu caracter personal, și anume: legalitate, echitate, transparență, scop determinat și explicit, exactitate și, nu în ultimul rând, o prelucrare limitată și
adecvată a datelor cu caracter personal. În cazul nerespectării acestor principii, sancțiunile sunt din cele mai severe, astfel cum s-a arătat mai sus.
Poate cel mai important principiu este cel al legalității prelucrării, deoarece înglobează în structura sa consimțământul persoanei vizate de prelucrarea datelor, necesitatea unei prelucrări în scopul executării unui contract sau în vederea îndeplinirii unei obligații legale a operatorului,
precum și pentru a proteja interesele vitale ale persoanei vizate.
Din punctul nostru de vedere, operatorii ar trebui să acorde o atenție sporită consimțământului persoanei vizate de prelucrarea datelor, deoarece acesta reprezintă una din rutele către o conformare adecvată la prevederile Regulamentului.
Consimțământul persoanei vizate înseamnă orice manifestare de voință liberă, specifică, informată și lipsită de ambiguitate a persoanei vizate prin care aceasta acceptă, printr-o declarație sau printr-o acțiune fără echivoc, ca datele cu caracter personal care o privesc să fie prelucrate
Printre condițiile privind consimțământul prevăzute de Regulament se numără și forma pe care acesta trebuie să o aibă și anume, trebuie să fie prezentat într-o formă inteligibilă și ușor accesibilă, utilizând un limbaj simplu și clar. Operatorii vor fi, totodată, atenți ca, dacă prelucrarea datelor
se face în mai multe scopuri, consimțământul să fie dat pentru toate scopurile prelucrării. Avem o situație specială și în cazul minorilor care au sub vârsta de 16 ani, respectiva prelucrare fiind legală numai dacă consimțământul respectiv este acordat sau autorizat de titularul răsp of the GDPRii părintești
asupra copilului.
Însă, poate cel mai important lucru în cadrul exprimării consimțământului este că acesta, chiar și după ce a fost dat, poate fi retras oricând de persoana vizată, informată fiind în prealabil în legătură cu acest lucru, iar această retragere nu va afecta în niciun fel legalitatea prelucrării efectuate
până în momentul retragerii acestuia.
Nu în ultimul rând, operatorul trebuie să și demonstreze că persoana vizată și-a dat consimțământul pentru prelucrarea datelor sale cu caracter personal.
PASUL NR. 2. Acest pas vine ca o completare a pasului anterior, prin evidențierea actorului principal în aplicarea principiilor Regulamentului și anume, responsabilul cu protecția datelor (“DPO”).
Când?, Unde?, Cine? și Cum? reprezintă întrebările la care trebuie să răspundem ca să ne creăm o imagine de ansamblu asupra atribuțiilor principale ale responsabilului cu protecția datelor, astfel:
Desemnarea unui responsabil cu protecția datelor se face de către operator sau persoana împuternicită ori de câte ori3:
PASUL NR. 3. Acest pas ne indică unde și care sunt datele cu caracter personal pentru care trebuie să implementăm Regulamentul. Astfel, trebuie să înțelegem unde se află aceste date în cadrul societății pe care o conducem și cum sunt utilizate aceste date. Societățile nu numai că primesc date cu caracter personal din toate direcțiile, dar, în același timp, trimit aceste date către terțe societăți cu care conlucrează, iar aceste acțiuni determină necesitatea unui audit de date.
Acest audit de date reprezintă fundația pe care trebuie să o avem pentru a implementa cu succes regulile stipulate în Regulament. Prin intermediul auditului, trebuie să găsim răspunsuri la următoarele întrebări:
PASUL NR. 4. În acest pas, evidențiem instrumentele pe care Regulamentul le stabilește în sprijinul demonstrării concordanței prelucrării datelor cu caracter personal atât de către operatori, cât și de persoanele împuternicite de aceștia.
Regulamentul prevede trei categorii de instrumente prin care operatorul de date poate demonstra conformitatea prelucrării date cu caracter personal:
I. Evaluarea de impact
Evaluarea impactului asupra protecției datelor implică o evaluare a impactului operațiunilor de prelucrare prevăzute asupra protecției datelor cu caracter personal, mai ales în cele ce privesc domeniile care generează un risc ridicat pentru drepturile și libertățile persoanelor fizice (în special cel bazat pe utilizarea noilor tehnologii).
Evaluarea impactului se impune obligatoriu în cazul:
II. Codurile de conduită
Statele membre, autoritățile de supraveghere, comitetul și Comisia sprijină crearea de coduri de conduită menite să ajute la buna aplicare a Regulamentului, bineînțeles coroborate cu nevoile specifice ale întreprinderilor, și, în același timp, ținând seama de caracteristicile specifice ale diverselor sectoare de prelucrare
Codul de conduită reprezintă un instrument voluntar prin care operatorul poate demonstra conformitatea prelucrării de date, în concordanță cu caracteristicile specifice ale diverselor sectoare de prelucrare.
Codurile de conduită, în cazul în care privesc activități de prelucrare din mai multe state membre, după ce sunt realizate, se trimit către autoritatea de supraveghere, care la rândul ei le trimite către comitet unde sunt supuse avizării, cu privire la conformitatea cu Regulamentul. În schimb, dacă nu au legătură cu activități de prelucrare din mai multe state, autoritatea de supraveghere emite un aviz cu privire la conformitatea cu Regulamentul, iar apoi înregistrează și publică codul.
Avantajele pentru implementarea unui cod de conduită de către operatorii mari (la nivel de industrii) sunt de ordin practic, și anume: se poate demonstra conformarea și se pot oferi clarificări cu privire la aceasta, se poate implementa un transfer între statele membre, și, în plus, este un factor pozitiv în evaluarea de impact.
III. Certificarea
În baza Regulamentului, se încurajează instituirea de mecanisme de certificare în domeniul protecției datelor, precum și de sigilii și mărci în acest domeniu, care să permită demonstrarea faptului că prelucrarea datelor cu caracter personal se face în concordanță cu Regulamentul. Certificarea este voluntară și disponibilă prin intermediul unui proces transparent, dar nu reduce responsabilitatea operatorului sau a persoanei împuternicite de operator de respecta Regulamentul.
PASUL NR. 5. În cadrul acestui pas, vom explica Regulamentul și din perspectiva persoanei vizate, prin exemplificarea atât a drepturilor persoanei vizate, cât și a obligațiilor care corespund acestor drepturi, care cad în sarcina operatorului.
Astfel, începem cu primul drept prevăzut de Regulament și anume dreptul la informare cu privire la datele cu caracter personal. În cazul care unei persoane vizate i-au fost prelucrate date cu caracter personal și dorește să știe ce informații au fost colectate de către operator, atunci, pe baza unei solicitări adresate operatorului, i se vor pune la dispoziție următoarele date7:
PASUL NR. 6. În cadrul acestui pas, vom evidenția o parte din obligațiile operatorului, pentru a putea clarifica cât mai bine relația dintre drepturile persoanei vizate și obligațiile operatorului care prelucrează date cu caracter personal.
Astfel, printre obligațiile enumerate de Regulament se numără responsabilitatea operatorului, iar prin aceasta se înțelege îndatorirea operatorului de a pune în aplicare măsuri tehnice și organizatorice adecvate pentru a garanta și a fi în măsură să demonstreze că prelucrarea se efectuează conform Regulamentului15.
A doua obligație pe care operatorul o are este să asigure protecția datelor începând cu momentul stabilirii prelucrării, precum și în timpul prelucrării în sine a datelor cu caracter personal, prin toate mijloacele necesare impuse de către Regulament, oricare ar fi costurile de implementare. Trebuie luate măsurile tehnice și organizatorice adecvate pentru a putea pune în aplicare în mod eficient principiile de protecție a datelor, și a reduce semnificativ riscul unei breșe de securitate. Aceste măsuri asigură că datele cu caracter personal nu pot fi accesate, fără intervenția persoanei, de un număr nelimitat de persoane16.
A treia obligație a operatorului este de a păstra evidența activităților de prelucrare desfășurate de către acesta sau de către reprezentantul său. Evidențele se formulează în scris, inclusiv în format electronic.
Aceste evidențe cuprind următoarele informații17:
PASUL NR. 7. În cadrul acestui ultim pas, vom prezenta pe scurt cum se poate angaja răsp of the GDPRea operatorului și care sunt sancțiunile care îi pot fi impuse acestuia, în cazul în care nu respectă dispozițiile Regulamentului.
Printre drepturile pe care persoana vizată le are se numără dreptul de a depune o plângere la o autoritate de supraveghere sau dreptul de a exercita o cale de atac judiciară, fără a aduce atingere oricăror alte căi de atac administrative, judiciare, sau nejudiciare, de care persoana vizată poate dispune liber.
Astfel, persoana vizată are dreptul de a depune o plângere la o autoritate de supraveghere, în statul membru unde își are reședința, sau unde se află locul său de muncă, sau în locul unde s-a petrecut presupusa încălcare. Autoritatea de supraveghere la care s-a depus plângerea informează reclamantul cu privire la evoluția și rezultatul plângerii, inclusiv posibilitatea de exercita o cale de atac judiciară18. Fiecare persoană vizată are dreptul de a exercita și o cale de atac judiciară în cazul în care autoritatea de supraveghere nu tratează o plângere sau nu informează persoana vizată în termen de 3 luni cu privire la progresele sau la soluționarea plângerii depuse.
Tot printre drepturile persoanei vizate se numără și dreptul de a fi reprezentată de către un organism, o organizație sau o asociație fără scop lucrativ, ale cărei obiective statuare sunt de interes public și care este activă în domeniul protecției drepturilor și libertăților persoanelor vizate în ceea ce privește datele lor cu caracter personal. Acești reprezentanți pot să depună plângerea în numele persoanei vizate și să exercite drepturile acesteia în fața instituțiilor abilitate, inclusiv să încaseze despăgubiri ce i se cuvin.
Orice persoană care a fost vătămată în urma unei încălcări a Regulamentului și căreia i s-a creat un prejudiciu are dreptul să obțină despăgubiri de la operator sau de la persoana împuternicită de către acesta.
Așa cum am explicat mai sus, operatorul sau persoana împuternicită de către acesta răspund pentru încălcările dispozițiilor Regulamentului, nu numai în fața persoanei vizate de prelucrarea datelor cu caracter personal, cât și în fața autorității de supraveghere. Răsp of the GDPRea pecuniară în fața autorității de supraveghere este covârșitoare pentru operator sau persoana împuternicită de către acesta, datorită acestor amenzi administrative al căror cuantum variază între 10.000.000 EUR sau 2% din cifra de afaceri anuala globala a societatii, luându-se în calcul valoarea mai mare, și 20.000.000 EUR sau 4% din cifra de afaceri anuala globala a societatii, luându-se la fel în calcul valoarea mai mare19.
Concluzionând, chiar dacă, la prima vedere, familiarizarea cu prevederile GDPR poate părea o perspectivă descurajantă, urmărirea, în fază inițială, a pașilor de mai sus are rolul de ridica vălul de intangibilitate așternut asupra acestui regulament și de a ne asigura că aplicarea lui nu face decât să sporească gradul de securizare a datelor cu caracter personal colectate, având, totodată, efectul colateral de a ne aduce mai aproape de clienții noștri.
Fiecare dintre noi a trecut printr-o relație care, deși avea toate premisele unei confluențe de succes, a eșuat lamentabil în momentul în care am lăsat ca judecata să fie umbrită de afecte în defavoarea rațiunii. De câte ori nu am ieșit dintr-o conversație trântind ușa în urma noastră, deoarece venirea inopinată a prietenilor zgomotoși ai jumătății noastre a iscat spaime privind invadarea căminului conjugal, a intimității, spaimă care a avut nevoie doar de pretextul unei replici prost înțelese pentru a ne conduce, irațional, într-o tiradă de observații ce, inevitabil, au șubrezit relația respectivă.
Și în cazul Marii Britanii, Actul Referendumului Uniunii Europene din 2015 care a permis exprimarea votului cu privirea la rămânerea sau ieșirea din Uniunea Europeană (“UE”) a Marii Britanii, a reprezentat pretextul care a condus la verbalizarea celor mai profunde temeri ale populației britanice cu privire la imigranți, contribuțiile efectuate la bugetul UE, ocuparea forțelor de muncă locale de alte persoane decât cei ce dețin cetățenie britanică. Și, dată fiind această oportunitate, cetățenii au ales afectele și nu rațiunea. Au ales să trântească ușa edificiului construit încă din anul 1972, când Marea Britanie a semnat Tratatul de Aderare, în urma căruia a aderat la Tratatele Comunităților Europene la 1 ianuarie 1973, edificiu care a fost clădit prin efort intelectual, diplomatic susținut și care garanta apartenența la o piață unică, dacă nu la o comunitate.
Cetățenii nu au putut accepta că UE este un organism viu, cu care se interacționează, realizându-se schimburi, care poate suferi transformări, dar, ca și celelalte state membre UE, și Marea Britanie putea rămâne deschisă vizavi de această entitate în plină dezvoltare. Echivalentul instituțional al opticii “îmi fac bagajele și plec” sau “my way or the highway” are, după cum vedem, consecințe cel puțin perturbatoare la nivelul societății britanice:
Curtea Supremă de Justiție a Marii Britanii a analizat, timp de trei zile, între 5 și 8 decembrie 2016, problema transmiterii de către Guvern a unei notificări în baza Articolului 50 al Tratatului Uniunii Europene privind intenția Marii Britanii de a se retrage din Uniunea Europeană, fără un act din partea Parlamentului care să-i confere autorizarea prealabilă în acest sens, urmând să dea publicității hotârârea la începutul anului 2017. Această analiză apare în contextul în care Înalta Curte de Justiție a decis deja la 16 noiembrie 2016 că Guvernul are nevoie de aprobarea Parlamentului britanic pentru a putea declanșa procedura de ieșire din Uniunea Europeană1.
Cetățenii britanici sunt temători cu privire la dreptul lor la liberă circulație, întocmai ca și societățile din UE care doresc să desfășoare activități comerciale în Marea Britanie după ieșirea acesteia din urmă din Uniune. Totodată, cetățenii celorlalte state membre ale UE se întreabă dacă va fi nevoie să obțină viză pentru a vizita această țară ca urmare a deciziei acesteia de a părăsi UE2.
Iată, prin urmare, cum o reacție de moment, bazată pe afecte, poate distruge un viitor cu potențial de dezvoltare. Dacă imigrația a fost una dintre temeri, de ce nu s-au ales măsuri la nivel intern care să acomodeze nou-veniții? Punerea în practică a expresiei idiomatice “throwing the baby out with the bathwater” avea să aducă mai multe beneficii atât britanicilor, cât și restului Uniunii Europene? Se pare că, din cauza câtorva elemente neînțelese pe de-a-ntregul3, a fost respins întregul sistem.
Or, dacă în relațiile interumane, cu calm, rațiune și înțelegere, se poate șterge episodul ieșirii furtunoase din scenă a unuia dintre protagoniștii bântuiți de afecte, și, cu încredere în posibilitățile reale de a putea fi împlinit alături de altcineva, se poate restabili conexiunea întreruptă, în cazul Marii Britanii, acest lucru nu mai este posibil decât cu aplicarea Articolului 49 din Tratatul privind Uniunea Europeană4.
În așteptarea hotărârii Curții Supreme de Justiție, Guvernul Marii Britanii plănuiește să declanșeze procedura de ieșire din UE până la sfârșitul lunii martie 20175, moment care va da startul unor runde de negocieri de doi ani care vor viza condițiile retragerii Marii Britanii din UE. În acești doi ani, negociatorii își vor folosi intelectul pentru a salvgarda drepturile și libertățile garantate oricărui stat membru al UE, astfel încât, în final, cetățenii britanici să fie afectați cât mai puțin de acest proces. Ce garanții există că se va păstra statu-quoul? Niciuna. Să ne considerăm norocoși că relațiile interumane au șansa de a se restabili mai ușor.